Met dagtekening 14 december 2021 zijn er 1457 brieven verzonden naar de eigenaren van woningen van deelnemende en niet-deelnemende gemeenten waarvan bij ons meer dan 6 maanden leegstand is geregistreerd. In de brief vragen wij wie de gebruiker is. De brieven worden vanaf dinsdag bezorgd.
Meest gestelde vragen;
Wat kan ik doen als ze zeggen geen DigiD of e-Herkenning te hebben?
Er moet worden gezegd dat zij dit wel moeten gaan regelen en dan kan de papieren versie via het tabblad in Portal ‘Aangifte leegstand’, het adres selecteren en dan rechtsboven de Portalknop ‘Aanschrijving leegstand op papier’ worden verzonden.
Waarom moet ik deze aangifte invullen?
Wij leggen aanslagen (waterschaps – en gemeentelijke belastingen) op aan de gebruiker van een woning.
U bent eigenaar van een woning waarbij ons meer dan 6 maanden leegstand is geregistreerd.
Wij willen van u weten of de woning gebruikt wordt en door wie.
Is er geen gebruiker kunt u op het formulier aangeven wat de reden van de leegstand is zoals de woning is niet verhuurd, wordt verbouwd, is verkocht, staat te koop of u gebruikt de woning zelf.
In artikel 47 AWR staat dat de gegevens aan ons moeten worden doorgegeven.
De woning staat te koop/is verkocht moet ik de aangifte dan toch invullen?
Ja dit is de derde vraag in het vragenformulier. Er kan worden aangegeven per wanneer.
Wat zijn de gevolgen als ik deze aangifte invul?
De aanslagen (waterschaps – en gemeentelijke belastingen) worden opgelegd aan de gebruiker van de woning.
Als u zelf niet woonachtig bent op het adres maar de woning ter beschikking houdt ontvangt u de gebruikersaanslagen. De watersysteemheffing ingezetenen wordt dan niet aan u opgelegd.
Wanneer er vragen zijn waar jullie niet uitkomen dan kun je bij iemand van de afdeling Heffen, het team woningen terecht.